Happy happy Thailand and lovely Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Fleur Aalbrecht - WaarBenJij.nu Happy happy Thailand and lovely Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Fleur Aalbrecht - WaarBenJij.nu

Happy happy Thailand and lovely Laos

Door: Fleurtie

Blijf op de hoogte en volg Fleur

16 Maart 2012 | Laos, Luang Prabang

Lieve iedereen,

Maar weer eens tijd voor een verslag nu Thailand alweer achter me ligt en ik in Laos ben aanbeland.

In Thailand heb ik veel rondgereist in een uiteraard zeer onlogische volgorde ( dit begint een beetje mijn nieuwe talent te worden).

Na Phuket ben ik naar Koh Phiphi gegaan. Gareth en Robert, waarmee ik in Maleisie was, hadden me een hostel aangeraden genaamd the rock. De dorms in the rock zien eruit als de gevangenis, maar zijn oh zo gezellig. Je ontmoet er superveel mensen. De feestjes op phiphi zijn echt legendarisch. Iedereen begint in het centrum van het eiland en verplaatst dan naar het strand waar het tot 3 uur doorgaat. Phi phi bestaat uit twee eilanden, beide zijn erg klein. Iedereen verblijft op de grootste 'phiphi don'. Daar zijn de feestjes. Het zijn echt mega goede strandfeestjes al komt de muziek na een tijdje je strot uit, iedere avond hetzelfde, eigenlijk overal in Thailand (en de rest van ZO azie). Iedere avond met een grote groep van the rock naar de feestjes en de volgende dag uitbrakken op het strand (al is dat echt veel te heet, de meeste dagen gewoon liggen in de zee voor verkoeling). De eerste dag kwam ik twee australiers tegen die me uitnodigde voor een tour, dat was geweldig. We gingen naar het kleine eiland, phiphi leh, waar oa de film 'the beach' is opgenomen. Prachtige natuur, een blauwe zee waar je de bodem kan zien, hoge cliffs en witte stranden. Jungles en prachtig snorkellen ook. Naast feesten, de tour en strand heb ik zowaar nog wat gedaan: the viewingpoint leek me wel een goed idee. De trappen zijn zo hoog (en zoVEEL) dat tegen de tijd dat je boven ben je eerst een uur nodig hebt om bij te komen. Het uitzicht was echt briljant, phiphi is denk ik wel een van de mooiste eilanden die ik heb gezien...

Na phiphi ging ik naar Koh Lanta (zuidelijker), daar was eigenlijk niet veel te beleven, de stranden waren minder, mindet backpackers, meer gezinnetjes --> gaaaaap.. Gelukkig kwam Manon ( die ik in Melbourne had ontmoet) en dat was erg gezellig.. Ik besloot maar weer ff terug te gaan naar phiphi, waar ik wederom een geweldige tijd had met geweldige mensen in the rock!!

Ik ontmoette daar ook Charlie, een engelse gast, en we reisde samen af naar Bangkok, waar hij de weg al kende (en ja daar was ik erg blij om, Bangkok is best wel chaotisch)... Sommige mensen vertellen me slechte verhalen over Bangkok maar ik vond het geweldig, ik omschrijf het altijd als een mindfuck. We sliepen vlakbij de kohsanroad (een hele drukke winkel en barstraat) waar we iedere avond uit gingen. We gingen naar een supergrote markt met smalle steegjes en echt alles wat je maar kan bedenken, maar dan heel chaotisch, ik vond het geweldig! Ook een groot winkelcentrum (MBK) en uiteraard de basic sights zoals golden temple, big buddha, national palace, etc. Dat laatste was nog een heel avontuur. Je kan gratis tuktuks nemen in Bangkok, die brengen je dan waar je wil maar ook een jewelery shop, tailor, tourist information, etc. In die winkels moet je dan verplicht een kwartier rondkijken en doen of je interesse heb. Maar niet teveel want voordat je t weet maken ze een jurk voor je die ze heus wel naar NL kunnen verschepen. Ik wist t van tevoren (ruim voorbereid door iedereen) en het was een heel grappig avontuur. De kohsan road is briljant, een grote chaos (goed op je spullen passen dus) waar je echt alles kan krijgen wat je wil. Ook naar een Muay Thai fight geweest, indrukwekkend! Wat een controle hebben die gasten en wat houden de thai van hunnationale sport (in een klein stadion met misschien 10.000 mensen minstens net zoveel kabaal als de kuip).

Opvallend is dat Thai allemaal heel erg blij en vrolijk zijn. Ze zijn echt hartstikke arm, maar alle buddhas zijn in goud (en dat zijn er veeeeeeeel) en ze houden ook enorm van de koning. De koning beledigen is echt not done. Overal hebben ze foto's van hem, de koning die tromlet speelt, de koning met een camera, de koning in zijn koningsoutfit en de koning die met mensen praat, they love him!! Verder houden ze er ook van om te doen alsof ze je niet begrijpen om op die manier te proberen meer geld van je te krijgen.
Het eten in Thailand is werkelijk briljant, ik was verliefd op de curries van de straat, pad thai en ook hun heerlijk chang bier (al is dat geen eten, i know)... Daarnaadt kost het ook geen drol. Het spannendste eten was toch wel de gefrituurde sprinkhaan (de kakkerlak durfde ik niet aan), en al zei de vrouw van het kraampje nog zo dat ik de pootjes op kon eten, dat was echt een minder plan (blijft zo lekker in je keel hangen). Het reizen is ook grappig, er schijnt echt een systeem te zijn in hoe ze alles regelen (je komt op plaats bestemming met je spullen) maar dit systeem is voor westerlingen niet vindbaar, het ziet eruit als complete chaos...

Na Bangkok ging ik naar Koh Tao, mijn lievelingseiland in Thailand.. Wat een heeerlijke relaxte sfeer, met heel veel duikers en barretjes op het strand! Niet veel gedaan, lekker lezen en relaxen, het goede leven! In mijn dorm ontmoette ik Hannah, een engels meisje die besloot met me mee te gaan naar het volgende eiland : koh phangan.

Koh Phangan is het eiland wasr de fullmoonparty gehouden wordt en eigenlijk een soort uitvergroot Koh Phiphi. Toen we daar kwamen kregen we een 40minuten durende briefing van de eigenaar van het hostel, David, over hoe je jezelf veilig houd tijdens de fullmoon. Braaf als ik ( ;-) ) ben heb ik me overal aan gehouden. We sliepen in een hele aparte dorm met twee plateaus met matrassen erop, gezellig allemaal naast elkaar. Dan word je vanzelf een grote groep en dat waren we ook. Heel gezellig. De opbouw naar de fullmoon party was heel erg leuk, poolparties en beachparties, echt geweldig! Naomi was er ook en dat maakte mijn feest echt compleet!! Was zoooo leuk om haar weer te zien!! We hadden iedere avond een feestje, eerst voor de deur van ons hostel, dan bij het zwembad of op het strand. Overdag hingen we een beetje bij het zwembad van een resort, en ik kwam ook Gareth weer tegen!! De fullmoon was geweldig. Iedereen zit onder de bodypaint in felle kleuren en het strand is vol met 40.000 mensen. Als je een beetje oppast is het een heel vet feest en ik heb een geweldige avond gehad!!

De volgende dag ben ik naar Chiangmai gegaan met een nachtbus en vliegtuig (zo'n 24 uur). Chiangmai, en het noorden, is een ander soort Thailand, heel relaxt met leuke barretjes, nightbazaar en een rivier er doorheen. Ik heb tijgers geknuffeld (klein heel lief, groot heel eng) en op een olifant gereden (heeeeeel eng maar zo'n geweldige ervaring!) .

Toen ben ik met een slowboat naar Laos gegaan, en die is echt slow. De eerste dag in een minivan waar ik de groep ontmoette waar ik nu mee ben: twee zweedse meiden en vier ieren. Dan twee dagen op een slow boat, de eerste dag is geweldig, de tweede is saai. Laos is werkelijk prachtig, olifanten in het wild, stranden langs de rivier en groene heuvels.
Als je denkt dat de Thai vriendelijke mensen zijn, Lao overtreffen het echt!! Je komt aan en daar staat een mannetje in vloeiend engels 'hello welcome to Lao!!' allemaal lachen, behulpzaam en supervriendelijk. Ja dit is een nieuwe gradatie van vriendelijkheid. Laos is 1 van de armste landen in de wereld (aldus de lonely planet) en dat zag je soms aan de rivier waar mensen in kleine hutjes wonen met grote families.

Nu ben ik in Luang Prabang, we zijn met z'n zevenen en nemen morgen een busje naar Vang Vieng.. We hebben vandaag fietsen gehuurd ( zoooo heerlijk om weer eens te fietsen! En ze rijden hier eindelijk weer eens aan de goede kant van de weg) en zijn we een beetje gaan rondrijden, heel erg leuk!! Alles is mega goedkoop (echt veel goedkoper dan thailand, we hebbn nu een 3 persoons hotelkamer met airco voor 4 euro pp) en het land, de mensen, de tempels en het weer is prachtig.

Ja lieve mensen, ik denk dat ik me hier wel weer even ga vermaken :) binnenkort Cambodja en Vietnam en dan Nepal (!!!) en de mount everest met mijn lieve paps, waar ik al 10 jaar van droom!! Om financiele redenen is de planning half juni naar huis, ik ben al over de helft!! Ik geniet me nogsteeds kapot, voel me een van de grootste mazzelaars op aarde, en misschien is dat ook wel zo :)

Hopelijk alles nogsteeds leuk in Nederland, ik lees zon en lekker warm, geniet er allemaal van en tot snel!

Liefs, Fleur

  • 02 April 2012 - 17:53

    Ad En Mary:

    Fijn dat je nog steeds geniet van je reis,en zulke mooie dingen ziet.
    Nog heel veel plezier gewenst!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleur

Actief sinds 20 Sept. 2011
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 9546

Voorgaande reizen:

02 November 2014 - 20 Juni 2016

Nieuwe ronde, nieuwe kansen!

07 December 2011 - 12 Mei 2012

Chillen met mn billen

Landen bezocht: